Köszönjük, hogy a könyvtárhasználói kérdőív kitöltésével segítették munkánkat!
2016 elején 6 héten keresztül volt felhasználóinknak lehetősége kitölteni a magyar vagy angol nyelvű online vagy papír alapú kérdőívet. Összesítettük a felmérés során beérkezett 213 választ és a javaslatokat, ezeket szeretnénk alább bemutatni Önöknek is. A számszerűsíthető adatokat infografikus táblázatba rendeztük az átláthatóság kedvéért, az Önök által felvetett kérdésekre, indítványokra és tanácsokra pedig pontokba szedve válaszolunk, összegyűjtve a hasonló témákat.
Miért csak a könyvtár épületéből lehet elérni az adatbázisokat?
Örömmel tájékoztatjuk olvasóinkat, kutatóinkat, hogy az adatbázisokhoz való távoli, akár otthoni elérhetőség technikai feltételén már dolgozunk, egyelőre teszteljük ezt az új funkciót, de 2016 folyamán szeretnénk folyamatosan bevezetni az MTA KIK által előfizetett adatbázisokra. Amint életbe lép az EduID alkalmazása, értesíteni fogjuk felhasználóinkat honlapunkon keresztül is.
Igyekszünk a Könyvtár költségvetéséhez képest a főgyűjtőkörünknek megfelelő elektronikus forrásokat beszerezni. Honlapunkon mindig tájékozódhatnak az aktuális előfizetésekről (http://konyvtar.mta.hu/index.php?name=v_5_1). Az ideiglenesen elérhető adatbázisok hosszabb távú előfizetése attól függ, hogy az adatbázis témája mennyire vág a Könyvtár gyűjtőkörébe, milyen visszajelzéseket kapunk a próbaidőszak alatt, illetve, hogy hogyan tudjuk kigazdálkodni az előfizetési díjat. A már előfizetett adatbázisoknál a használati statisztikát vesszük alapul a következő évi rendelésnél.
Szeretnénk a figyelmükbe ajánlani új metakeresőnket, melyben egyszerre kereshetnek adatbázisainkban, elektronikus katalógusunkban, repozitóriumunkban, ahol megtalálhatók a könyvtár által digitalizált dokumentumok is. (http://metak.mtak.hu/ )
Miért nincs nyitva a Digitális dolgozószoba szombaton?
Miért nincs nyitva a könyvtár este 9-ig? Miért kell bezárni a nyári időszakban?
Bár a válaszadók 50 %-a teljes mértékben elégedett a könyvtár nyitvatartási idejével, többen jelezték, hogy jó lenne, ha a Digitális dolgozószoba szombaton is nyitva lenne, illetve igény mutatkozik az olvasóterem és a különgyűjtemények hosszabb nyitvatartására is.
A jelenlegi könyvtárosi létszám mellett nem tudjuk biztosítani a hosszabb nyitvatartást, sokszor egy-egy kolléga megbetegedése esetén így is nehéz a szolgálati beosztást összeállítani. Amennyiben engedélyt kapunk a létszámbővítésre, mindenképpen meg fogjuk keresni a szolgáltatási időszak növelésének lehetőségét. A nyári zárva tartás alatt tudunk bizonyos háttérmunkákat, például: állományrevíziót, szekrényrendezést, nagytakarítást elvégezni, ami máskülönben zavarná az olvasókat. Azonban a zárás idejét igyekszünk az Országos Széchényi Könyvtárhoz és más budapesti szakkönyvtárakhoz igazítani.
2015-ben 13 260 dokumentumot vettünk állományba. Az állományba vett könyvek nagy részét ajándékozás útján kapta a Könyvtár. Tisztában vagyunk azzal, hogy a piacon elérhető szakirodalom jóval bővebb, mint amit állományunkba tudunk venni, azonban a költségvetésünk nem változott az utóbbi 4 évben, ezért előre láthatóan nem tudunk ennél nagyságrendekkel több dokumentumot megvásárolni.
Szeretnénk a figyelmükbe ajánlani, hogy élhetnek beszerzési javaslattal, melyet elektronikusan is elküldhetnek kollégáinknak.
"A kávézó és a könyvesbolt kiépítése helyett inkább vegyenek több könyvet."
Amennyiben lesz lehetőségünk egy nagyobb felújításra, az egy elkülönült forrásból fog megvalósulni, a könyvekre költhető összeg nincs összefüggésben a felújítási kerettel.
Emellett a könyvtár meglévő terei is felújításra szorulnak, a kérdőívben jelezték, hogy az ablakok mellett lévő helyek huzatosak, nem tudnak elkülönülten ülni az elmélyült kutatásra vágyók, sokszor zavaró számukra mások suttogása is.
"Az olvasótermi segédkönyvtárat jó lenne bővíteni, modernizálni."
Többen jelezték szóban is, és írásban is, hogy örülnének, ha az olvasótermi segédkönyvtárat frissítenénk. Könyvtárunk munkatársai elkezdték az olvasótermi referensz művek, szótárak, kézikönyvek felülvizsgálatát, de szívesen vesszük olvasóink javaslatait is, melyeket vagy az olvasótermi kollégáknak adhatnak le írásban, vagy elektronikusan. Sajnos az épület adottságai nem teszik lehetővé a jelenleginél nagyobb szabadpolcos állomány kialakítását.
Mi is tapasztaltuk, hogy az olvasóteremben és a Digitális dolgozószobában lévő számítógépek már nem felelnek meg mindenben a kor követelményeinek, sokszor lassúak. Az Önök által kapott visszajelzések arra ösztönöznek bennünket, hogy idén saját forrásból cseréljük le az olvasói számítógépek felét, jövőre pedig pályázatot nyújtunk be a számítógéppark másik felének korszerűsítésére.
Mikortól lesz a könyvtár teljes állománya az elektronikus katalógusban?
Többen kifogásolták, hogy még nem érhető el a Könyvtár teljes állománya az elektronikus katalógusunkban. Való igaz, és ezen szeretnénk mi is minél hamarabb változtatni. Az elmúlt időszakban folyamatosan nyertünk el akadémiai pályázatokat, melyek a retrospektív konverzióra, azaz a régi cédulakatalógus elektronikus katalógusba töltésére irányulnak. Bár sokat haladtunk előre, jelenleg a könyvek 80%-a található meg az elektronikus katalógusban, de még mindig van munkánk, elképzeléseink szerint 2017 végére tudjuk felszámolni a hagyományos cédulakatalógust.
Miért tartanak olyan sok rendezvényt? Zavarja a kutatókat.
Miért zárják be napközben a Digitális dolgozószobát?
Könyvtárunkban számos rendezvény van, olvasóink, kutatóink 40%-a látogatja is ezeket. Nyilvános könyvtárként alapfeladatunk, hogy kulturális, közösségi és egyéb könyvtári programokat szervezzünk (1997. évi CXL törvény). Programjainkat mindig úgy állítjuk össze, hogy kapcsolódjanak az Akadémia tevékenységéhez vagy az akadémikusokhoz. A terembérletből származó bevételeinket pedig felújítási munkákra fordítjuk.
A Digitális dolgozószobát egy-egy felhasználóképzés alkalmával a látogatók számára néha zárva tartjuk, ami esetenként kellemetlenséget okoz látogatóinknak. A Digitális dolgozószobában tudjuk felhasználóképzéseinket megtartani, mely a fiatal kutatókat segíti munkájukban. Felhasználóképzéseink ingyenesek, örömmel vesszük egész egyetemi csoportok bejelentkezését, és idősebb kutatóink, olvasóink érdeklődését is. Kurzusainkról az alábbi oldalon tudnak tájékozódni: http://konyvtar.mta.hu/index.php?name=h_3_4
Az alatt az idő alatt, amíg a Digitális dolgozószobában képzést tartunk, az olvasóteremben lévő számítógépeket tudják igénybe venni.
A különgyűjteményekben nagyon gyenge a wifi jel, mikor erősítik meg a hálózatot?
A kérdőívünket kitöltők 48 %-a használja a wifi hálózatot a Könyvtárban, és a használók fele elégedett a meglévő hálózattal. A Különgyűjteményekben üzemelő wifi hálózat sajnos elég rossz állapotban van, ezt már a székház üzemeltetője is felismerte. Folyamatos kapcsolatban vagyunk a székházi informatikusokkal, jeleztük az Önöktől érkezett panaszokat is, reméljük, hogy minél hamarabb elkezdődik a hálózat felújítása. A Könyvtár épületében lévő wifi hálózatot még ebben a félévben felújítjuk, bízunk benne, hogy mindenki megelégedésére szolgál majd.
Bár külön kérdést nem tettünk fel a portaszolgálattal kapcsolatban, de köszönjük, hogy az észrevételek között leírták a véleményüket. Mivel a portaszolgálat, illetve az őrzés az MTA Létesítménygazdálkodási Központhoz tartozik, ezért személyesen kerestük fel a vezetőséget és adtuk át az Önök által leírt véleményeket.
Mi magunk is szeretnénk, ha egy nagyobb választékkal rendelkező büfé állna mind a könyvtárhasználók, mind a munkatársak rendelkezésére, ezért szintén személyes konzultáció alkalmával vettük számításba a fejlesztési lehetőségeket.
Az alábbiakban szeretnénk kiemelni néhány elismerő véleményt, melyet a kérdőívünk kitöltőitől kaptunk. Köszönjük!
"Nagyon hasznos és igényes volt a kérdőív, szívesen fogadnék hosszabb és tartalmasabb kérdőívet is."
"Nagyon köszönöm a munkatársak segítőkészségét, beiratkozóként is mindent meg tudtam találni, és segítették kutatásom elkezdését."
"Az Akadémiai Könyvtár gyűjteményében olyan könyvek is megtalálhatók, amelyek máshol nem, ezért szeretek ide járni – sokoldalú gyűjteményei és szolgáltatásai európai színvonalúak, minden kutató számára nélkülözhetetlenek."
"A Könyvtár munkatársai rendkívül udvariasak és segítőkészek, köszönet érte!"